Att tänka på när du väljer byrå

Att välja byrå är inte alltid så lätt, och nu pratar vi inte om möbeln utan om en helt annan typ av byrå – nämligen den som kan hjälpa företag med saker som webb, reklam, text, varumärkesarbete, kundtidningar, logotyp, sökmotoroptimering, sociala medier och annat som man kan ha behov av.

Kärt barn har många namn brukar man säga, och det är inte helt lätt att bara på namnet förstå vad en byrå faktiskt sysslar med. Webbyrå, reklambyrå och kommunikationsbyrå kan faktiskt vara lika intetsägande som Malm, Hemnes och Kullen, som är namnen på några av IKEAS byråer (sådana som man kan stoppa strumpor och näsdukar i). Men webb, reklam och kommunikation kan såklart gå hand i hand, jag vet till exempel en kommunikationsbyrå som skulle kunna använda sig av alla tre begrepp – men har valt just kommunikationsbyrå.

Det gäller alltså att ta reda på om byråns kompetensområden stämmer överens med det man söker och de mål man har, och man måste också se till att man verkligen förstår vad byrån pratar om. Anledningen till att man anlitar hjälp är ju för att man inte själv sitter på kunskapen, och därför måste man också våga fråga när man inte förstår. När man köper en tjänst ska man veta vad den innebär.

Att byrån förstår vad man som kund är ute efter är förstås lika viktigt, och en bra byrå bör ställa många frågor för att kunna skapa sig en bild av vilka behov som finns och vilka önskemål man har. Byrån måste förstå marknaden, ens verksamhet och ens kunder för att kunna göra ett bra jobb. Kommunikation är A och O, och en tydlig sådan hjälper till att undvika missförstånd längre fram.

Sist men inte minst är förstås priset en avgörande faktor, men även om det kan tyckas dyrt så måste man se till vad investeringen kan generera för vinst över tid. Man måste satsa för att vinna, och att lägga en summa som leder till att man tjänar det dubbla är givetvis bättre än att ha en för tight budget som inte leder till ökad försäljning, men med det sagt så ska man inte lyssna blint på säljargument utan verkligen se till att jämföra olika byråer med varandra, både vad gäller priser och tjänster.

Comments are Disabled