Att tänka på vid löpträning

Nu är våren här, och skidspåren börjar så sakteliga att återfå sin form som motionsspår. Visst går det att springa året runt, men det är ändå på våren som de flesta startar upp med löpträningen igen. Den som är novis bör tänka på att löpträning inte bara handlar om att springa, och här kommer några tips på vägen!

Använd rätt skor – Även om man bara är en “hobbylöpare” så är det viktigt att man har rätt skor på fötterna. Vad som är rätt finns det inget enkelt svar på då det till stor del beror på hur ens fötter ser ut. Vissa har plattare fötter och behöver mer stöd under, andra behöver skor som stöder på annat sätt. Det bästa man kan göra är att få löparskor utprovade med hjälp av en expert i en sportbutik. Idag erbjuder många butiker detta, och det är inget som är svårt eller tar speciellt lång tid. Man ska inte heller snåla när man köper skor. Ett par bra skor kostar över tusenlappen, och det får det vara värt för att man ska slippa onödiga skador eller slit på kroppen.

Börja försiktigt – Om man är ovan att springa är det bäst att börja försiktigt. För att bygga upp konditionen och uthålligheten är det bättre att skynda långsamt än att försöka pressa sig att springa så snabbt och långt som möjligt. I början kan man springa och gå växelvis, till exempel mellan lyktstolpar. Efter hand utökar man sträckorna, men man ska inte springa för fort. Om man flåsar så mycket att man inte kan föra en konversation bör man sänka tempot.

Var beredd på träningsvärk – När man är ovan ska man vara beredd på att träningsvärken kommer som ett brev på posten. För att minska risken för träningsvärk bör man alltid stretcha efter löppassen. När man stretchar ska man känna att det drar i musklerna, men det ska inte göra ont. Se därför till att stretcha lagom, annars kan man göra mer skada än nytta. Kom också ihåg att vila mellan passen. Man bör inte springa oftare än varannan dag, för det är under vilodagarna som kroppen tillgodogör sig träningen.

löpa

Comments are Disabled