Så fixar du bucklan

Bucklor är något som i stort sett alla bilägare förr eller senare råkar ut för. Och även om dessa inte märkbart påverkar bilens prestationsförmåga eller säkerhet, så ser de inte bra ut. De flesta bucklor kan dock fixas, så att bilen ser som ny ut; eventuellt kan man, beroende på bucklans storlek, placering och utformning, behöva lackera om lite, men ofta behövs inte ens det. Enklare bucklor kan man ta hand om själv, även om resultatet kanske inte blir helt perfekt; ser man efter märker man spår av bucklan. Sättet som man går tillväga på skiljer sig då åt; att banka ut den från insidan kan fungera ibland. Andra alternativ är till exempel en “sugkopp”, eller draghammare, eller ett flertal andra olika sätt. Det hela beror på omständigheterna.

För den som vill ha ett perfekt resultat, eller vars buckla är så placerad och/eller utformad att det är som förgjort att ordna den själv så är alternativet att anlita en bra plåtverkstad. Dessa kan ofta göra under även med de värsta bucklorna. Och har lacken inte spruckit, så ska den inte behöva göra det när bucklan rätas ut heller. Att gå till verkstad för att ordna bucklor kanske inte är helt billigt, men resultatet är också därefter. Att de kan ta flera timmar på sig även för en rätt så liten buckla säger något om med vilken noggrannhet de utför sitt arbete. Dessutom har de ju tillgång till verktyg som de flesta bilägare inte har.

Så att fixa en buckla är inte så svårt, egentligen. Det enklaste är givetvis att anlita plåtverkstad, men om man inte har riktigt så höga kvalitetskrav kan man i de flesta fall själv enkelt fixa bucklan så pass bra att det behövs en lite noggrannare genomgång (exempelvis vid försäljning) för att resterna av den ska upptäckas.

Comments are Disabled