Så håller du nyårslöftet

Vi är många som har varit där – man avger ett nyårslöfte som man inte ens kan hålla i en månad, en vecka eller kanske inte ens i en dag. Oavsett om man bestämmer sig för att börja träna mer, sluta röka eller försöka utmana sig själv mer på jobbet, är nyårslöften ofta något som vi strävar efter men inte riktigt känner att vi klarar av att göra. Hade det varit enkelt för oss hade vi ju gjort det ändå, och inte behövt göra ett nyårslöfte av det. Löftena är också ofta något som är till för att vi ska börja leva sundare eller på något sätt få ett rikare liv. Det är en fin tanke, och det är något man borde unna sig själv. Men hur håller man då sitt nyårslöfte?

För det första måste man veta varför man ska göra det. Att det är det nyårslöfte räcker inte som anledning, och det kommer knappast att vara en inspirerande tanke när man står där utan ork, lust och vilja. Om man skapar en stark bild av hur man kommer att känna när man har uppnått sitt mål har man en bättre väg framför sig. Till exempel hur man ser framsteg på löprundorna och äntligen kommer i favoritjeansen, eller hur man slipper gula tänder och risken för diverse sjukdomar när man inte längre känner suget efter en cigarett.

Man ska vara försiktig med att sätta upp för stora mål och tro att man kan klara av något på för kort tid. Det gäller att skapa delmål, och att känna sig duktig när man har uppnått dem – även om det bara handlar om att skippa en av 10 cigaretter på en dag. Delmålen får dock inte förvandlas till det slutgiltiga målet i takt med att man inser hur stort det är. Det gäller att fortsätta kämpa, och hela tiden ha den slutliga bilden framför sig. Man måste också inse att det är svårt att ändra vanor. Sätter man upp målet att sluta helt med kaffe på en gång, kommer man förmodligen att halka dit på en kopp då och då ändå. Det måste få vara okej, så länge man hela tiden kämpar mot att sluta.

Om målet är för lite och nås för snabbt kan det vara idé att höja ribban. Det är bra att man har nått sitt mål, men kanske kan man pressa sig lite till och bli ännu lite bättre. Har man satt upp ett mål som absolut inte fungerar kan man försöka omformulera sig lite. Är tanken exempelvis att man ska göra yoga vare morgon, men man inser att man är på tok för morgontrött, kan man kanske ändra till att göra yoga varje kväll. Om kursen i franska inte känns inspirerande kan man försöka byta lärare eller kanske byta språk. Inget är skrivet i sten – man ska göra det man tycker är roligt, men man ska inte ge upp.

Känner man att orken eller inspirationen tryter behöver inte det betyda att man är ensam i världen om sitt problem. Det finns alltid någon vän att ringa, någon kurs att gå eller någon aktivitet att utföra som kan hjälpa till att öka inspirationen. Man kan till exempel gå ihop med en grupp vänner och träna tillsammans med målet att springa ett lopp, eller eller hitta peppande forum på nätet där andra som försöker sluta röka kan hjälpa till med tips och råd.

Lycka till med ditt nyårslöfte!

Comments are Disabled