Tre faktorer för framgångsrik applikationsdrift

Applikationsdrift är något som man kanske inte alltid vill sköta själv. Dels för att man kanske inte har den kunskap som behövs, och dels för att det kräver rätt mycket resurser. Den bästa lösningen är oftast att anlita ett företag som specialiserat sig på applikationsdrift. Men det finns många sådana, och inte riktigt alla håller den kvalitet man kanske skulle önska sig.

Upptid
Det kanske låter självklart, men alltför många verkar utgår från att standard är 100% upptid. Så är det inte. Bortsett från oundvikliga saker som underhåll, så finns det mycket som kan leda till oplanerad nertid. Det kan vara värt det att göra lite extra research, för att försäkra sig om att man får maximalt med upptid. Det är också lätt att luras på det här området. Om ett företag till exempel garanterar ”99% upptid” så innebär det ju nästan fyra hela dagars nertid per år! Givetvis helt oacceptabelt.

Skräddarsydda lösningar
Den militära devisen att ”en storlek passar inte riktigt någon”, eller hur det nu heter, gäller i allra högsta grad för applikationsdrift. Det innebär att det kanske tar lite längre tid att komma igång, men det kommer att löna sig i längden. Den lösning du erbjuds ska vara så väl anpassad för din applikation som det bara går.

Support
Det är ju tyvärr så att oavsett hur noggrann man är, så kommer det att uppstå problem. När detta då händer så är det självklart viktigt att de kan lösas snabbt, och att det är enkelt att få kontakt med relevant personal. E-mail, direktchatt och telefon ska då helst alla vara tillgängliga. Skulle det sedan börja strula under fredag kväll ska det hela helst inte börja lösas förrän på måndagen. Bra support innebär kanske att priset för applikationsdriften blir lite högre, men det är det värt, även om det bara blir problem ytterst sällan. Support är som hästar; man saknar dem inte förrän stallet är tomt och applikationen trilskas.

Comments are Disabled